Digitaal Huis Wageningen

Hoe bereik je de doelgroep?

De bblthk verdiept zich met het Digitaalhuis in de vraag hoe je NT1’ers kunt bereiken. Mensen die Nederlands als hun moedertaal hebben, maar moeite hebben met lezen, schrijven en digitale vaardigheden. Martha Dwi Susilowati deed onderzoek.

“Als volwassene ben je laaggeletterd wanneer je moeite hebt met lezen, schrijven of rekenen. Dat gaat vaak samen met beperkte digitale vaardigheden”, vertelt Martha Dwi Susilowati. Het is soms lastig voor deze groep om mee te komen in onze maatschappij, zo constateerde de overheid een jaar of tien geleden. Maar wie zijn dit en hoe kun je ze motiveren om hun vaardigheden bij te spijkeren?

Als consulent basisvaardigheden verdiepte Martha zich een aantal maanden bij de bblthk in hun leervraag. En ook vroeg ze zich af hoe je deze mensen beter kunt bereiken.

“Je kunt dan denken aan de gemeente, sociale partners zoals Solidez, apothekers en huisartsen, en zeker ook de werkgevers. Bijvoorbeeld in de bouw, de schoonmaak of de groenvoorziening.” Je kunt ook denken aan de wijkhuizen – in de Nude, de Pomhorst of Ons Huis. En je kunt misschien met de doelgroep in contact komen op een plek zoals het  inloopcentrum Markt 17.

“Maar het blijft moeilijk om ze te bereiken”, zegt ze. “Ze komen niet uit zichzelf naar je toe. De bibliotheek is echt een deur te ver. Je kunt wel jezelf laten zien in die wijkhuizen, mensen een vertrouwde en veilige omgeving bieden, interesse tonen en ze leren kennen.”

Verder moet het lesaanbod bij hen passen. En, denkt Martha, “het werkt beter als het persoonlijk is en ze een familiegevoel ervaren, het gevoel dat je welkom bent en dat mensen het leuk vinden als je komt. Dus als er verbinding is. Of, met andere woorden, als mensen met plezier komen en het gevoel hebben: je hoort erbij, blijven ze komen.”

“Het is ook aantrekkelijker voor mensen, zeker als ze wat ouder zijn, als ze wat ze leren direct kunnen toepassen”, vervolgt ze. “Leren om te leren werkt niet, want ze hebben vaak negatieve ervaringen met school.”