Er zijn in de eerste helft van 2025 bijna 330 vragen gesteld bij het Taal & Digi Punt. Liliana Poloche, Koen Bruggeling en Lauke van Dun zijn heel tevreden over de antwoorden die ze kregen. “Kunnen we niet een abonnement nemen?”
“Je kunt op verschillende manieren mensen helpen”, zeggen Koen Bruggeling en Lauke van Dun (beiden 74 jaar). “Hier bij de bblthk doen ze dat heel goed.”

Bruggeling en Van Dun zijn twee van vele mensen die sinds november 2024 vragen hebben gesteld in het Taal & Digi Punt. Mensen kwamen voor de spreekuren van het Digitaalhuis, voor vragen over communicatie met de overheid (IDO) of voor het Oefenplein. Voor al die gratis diensten kun je zo binnenlopen bij de bibliotheek. Maar, denken Bruggeling en Van Dun, dat is bij heel veel mensen nog niet bekend.
Soort cursus
In de eerste helft van 2025 kwamen er totaal 94 bezoekers voor taalvragen: waar konden ze beter Nederlands leren lezen, schrijven en spreken? Ze werden verwezen naar Digitaalhuis, taalcursussen of andere oplossingen.
Er kwamen ook 85 bezoekers naar het IDO. Ze hadden bijvoorbeeld vragen over DigiD, toeslagen of andere vragen in relatie tot de overheid.
De grootste groep (148) had vragen over digitale vaardigheden. Bijvoorbeeld over allerlei apps, mailproblemen, smartphones of computerprogramma’s.
Zoals Liliana Poloche. Poloche, die 23 jaar geleden uit Colombia naar Nederland kwam, had ooit in haar geboorteland wel digitale vaardigheden geleerd, maar “als je het niet regelmatig gebruikt, vergeet je het.” Bloezem GGZ wees haar op het Oefenplein; sinds februari of maart kwam ze er wekelijks. Ze oefende er met programma’s zoals Word, Excel en Powerpoint.

“Eigenlijk dacht ik dat het een soort cursus zou zijn”, zegt ze. Je kunt wel vragen stellen en de mensen van bblthk en Digitaalhuis helpen je op weg, maar verder oefen je voor jezelf. Op dat Oefenplein kun je zelfstandig aan de slag met de Nederlandse taal en met digitale vaardigheden. Dat kun je thuis misschien ook wel, maar hier is er hulp voor als je vastloopt. “Ik vond het goed”, vindt ze. “Ik heb veel geleerd.”
Digitale uitdagingen
Bruggeling en Van Dun zijn ook heel blij met het Taal & Digi Punt. “We wonen pas zes of zeven weken in Wageningen”, vertellen ze. “In het dorp waar we vandaan komen (Heerewaarden), kenden we mensen die hielpen als dat nodig was. Dat hadden we hier niet. Toen we hier kwamen om ons in te schrijven voor de bieb, en we de digitale uitdagingen benoemden, zeiden ze: maar je kunt hier hulp krijgen. We zijn er meteen op afgegaan.”
Ze kwamen met vragen over opzeggen van Ziggo, de installatie van een digitale museumkaart, een e-reader die het niet deed en problemen met gmail. Het werd allemaal opgelost. Niet zoals ze eerder meemaakten, dat mensen van alles gingen veranderen aan instellingen en je apparaat, zeggen ze. “Hier zeggen ze wat ze doen en ze nemen je mee in de oplossing.”
“Ze hebben ook verstand van Apple of weten in elk geval hoe ze er problemen kunnen aanpakken”, zegt Van Dun. Ze is beeldend kunstenaar, maar schildert tegenwoordig meer met de computer dan met het penseel. Bruggeling, die tot zijn pensionering sociaalpsychiatrisch verpleegkundige was, maakte tijdens zijn werk al digitale ontwikkelingen mee, zoals de invoering van het elektronisch patiëntendossier. Maar, erkent hij, de ontwikkelingen zijn nooit opgehouden.
Ze komen dus vast nog een keer terug. Lachend: “kunnen we niet een abonnement op het Taal & Digi Punt nemen?”