Digitaal Huis Wageningen

Zeker dertig mensen gingen je voor bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bblthk

De drie bibliotheekmedewerkers die sinds 12 mei het Informatiepunt Digitale Overheid in de bblthk bemensen, kregen deze zomer zo’n dertig vragen. Rieke, Rick en Djuna hielpen mensen die vragen hadden over digitaal contact met de overheid. Bijvoorbeeld over hun rijbewijs, DigiD of de energietoeslag.

Het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) bestaat nu zo’n vier maanden. Het loopt goed, vinden Rieke en Djuna. Ze vertellen hoe ze te werk gaan als er iemand met een vraag komt. “We nodigen iemand uit in de gespreksruimte waar we een groot scherm hebben waarop we dingen kunnen laten zien.” Wat is het probleem en hoe kunnen we vanuit het IDO helpen? Ze nemen de tijd voor je, zegt Rieke: “We hebben er vaak nog een heel gesprek omheen.”

Ze vertelt hoe een moeder en dochter langskwamen omdat ze een vraag hadden over de energietoeslag. Hoe kun je die aanvragen? Want huishoudens met een laag inkomen krijgen van de overheid een extra bedrag voor de hoge kosten van de energierekening. De betaling van deze energietoeslag verloopt via de gemeente. “De informatie op de website van de gemeente daarover is heel duidelijk en moeder en dochter hadden na het gesprek in de bblthk ook het vertrouwen dat het goed zou komen.”

Een andere vraag had iemand die na 53 jaar ging verhuizen, van Wageningen naar Utrecht. Een levensveranderende stap; wat moet je dan allemaal regelen bij de gemeente? Ook die konden ze naar volle tevredenheid helpen.

“Vaak zijn mensen toch een beetje gestrest”, zeggen ze. “Dan ga je er echt even voor zitten. Soms is het ook gewoon een kwestie van even rustig samen naar de website kijken en ontdekken dat je ietsje verder naar beneden moet scrollen.” De vragenstellers zijn over het algemeen wat ouder, zoals de man van 75 die zijn rijbewijs wilde verlengen en daarvoor een medische keuring moest voorleggen.

Rieke en Rick doen het nu sinds 12 mei, Djuna startte op 1 augustus. Zij helpt behalve IDO ook bij het MeeMaakPodium en het cursusaanbod van de bblthk. In de voorbereiding voor IDO deed ze een e-learning. “Dan leer je overheidsorganisaties kennen en gaat het ook over waar je als bibliotheekmedewerker wel en niet mee kunt helpen.”

Vaak komen ze er wel uit, hoewel je soms tegen de technische beperkingen van oude mobieltjes aanloopt. Bijvoorbeeld omdat er geen NFC-chip op zit, de chip waarmee je bijvoorbeeld contactloos kunt betalen met je smartphone of gegevens van een paspoort of rijbewijs kunt lezen. “Maar ook dan is het wel op te lossen.”

En verder zijn er allerlei organisaties en instellingen die mensen verder kunnen helpen. De gemeente natuurlijk, of Startpunt (voor allerlei vragen rond wonen, werken, zorg, geld, welzijn), de Sociale Raadslieden van Solidez, Humanitas en eventueel ook het Digitaalhuis of de Vrijwilligerscentrale.

Dus iets online regelen met de overheid, maar je weet niet hoe? Vraag het aan Rieke, Djuna of Rick. Er is een informatieve flyer met de openingstijden van het Informatiepunt in de bblthk en de informatie over IDO kun je ook hier vinden.

 

© Interview en foto door Ton van den Born www.tonvandenborn.nl